GoloNgan yg TerseSAt DalaM Bab Sufi (13 Golongan)


KUmpulan Ini Menyeleweng Dari Ajaran Islam Yang SEbenarNya Yg terDiri Dari 13 goloNGan yG Besar :-

Kaum Marjiah
Kaum Auliya'iyah
Kaum Syamrakhiyah
Kaum Ibahiyah
Kaum Haliayah
Kaum Huriyah
Kaum Waqi'iyah
Kaum Mutajalihiyah
Kaum Mutakasiliyah
Kaum Ilhamiyah
Kaum Hululiyah
Kaum Wujudiyyah
Kaum Mutajassimah


TanDa2 Y ada Di Dalam ilMu Dan AmaLan Yg Sesat AqiDah Di aTas nAma Murtad,Munafik,Zalim Dan Fasik

Ada Perjanjian yg disertakan Dengan Sumpah Bagi Mewajibkan Diri seseorang Beramal Dengan Segala Yg Baik (wajib,Sunat,Harus) dan meninggalkan segala yg Jahat (Haram, Makhruh).
Mereka yg memansuhkan Ketiga-tiga Hukum Syarak dengan Sengaja :- Hukum Sunat,makhruh ,Harus.
Membebankan atas dirinya 2 Hukum Syarak dengan sengaja :- Hukum Wajib Dan Hukum Haram.
MenaiKkan taraf :-HUkum sunat Menjadi Wajib , Hukum Harus yg hampir Kepada Sunat menJadi Wajib.Hukum Makhruh Menjadi Haram.Hukum Harus yg hAmpir Kepada Makhruh MenjaDi Haram
Mubaiah pula Kepada org yg FasIk ,Munafik,Zalim Dalam ILmu dan Amal.
Tidak Mengikut kaedah mubaiah betul dalam Qowaid Syarie dalam bab Syariat dan sufi (akhlak)

Patuh pada perjanjian terbahagi kepada 3 :~

Patuh pada perjanjian yang "sama" dengan Hukum syarak (Wajib,harus,sunat,haram,makhruh) bagi mendapat sesuatu yg menyalahi adat.
Patuh pada perjanjian yang harus pada hukum syarak bagi mendapat sesuatu yang menyalahi adat
Patuh pada perjanjian yang "haram" dalam hukum syarak.


Mendatangkan Hukum syarak yang baru dengan memansuhkan hukum syarak yang asal kerana patuh,taat dan ikut telunjuk khadam yang menjadi sahabat dalam semua kerja buatnya (menukar ubudiyah kepada Allah ke ubudiyah kepada khadam yang menjadi sahabatnya).

Jenis2 latihan yang ada sifat marah atau dimarahi bagi menzahirkan perkara2 yang menyalahi kebiasaan.
Menzahirkan rupa Tanasikhul Arwah iaitu penjelmaan rohani daripada jin ke dalam diri samada secara tersembunyi atau nyata yang disangka Nabi atau Wali atau Malaikat.


Mengiktiqadkan segala wirid ,jampi dan doa boleh menghasilkan sesuatu yang dihajati (berada dalam syak ,zhon dan waham).Terjebak dalam iktiqad jabariah,qadariah dan muktazilah .

Tidak tahu asal-usulnya,paling kurang sampai kepada Ulama2 muktabar yang dipercayai ilmu dan amalannya.Mengambil ilmu dan amal dengan cara :~
Meniru ilmu dan amal tiada berguru
Mengambil daripada dalam mmpi.
Mengambil daripada dalam buku
Mengambil daripada mereka yang terputus salasilah dengan guru yang atasnya atau orang jahil ,zalim,munafik,fasik atau daripada orang2 kafir ,paderi ,rahib ,dan sami2

Ana dedahkan perkara ini kerana Masalah ni berlaku di Kawasan ana yakni di sungai terah.Terdapat golongan ini membimbangkan ana kerana ada rakan sekelas ana yang terikut dengan amalan ini..minta2 kita kaji dulu sebelum mengamalkan apa2 amalan dari seseorang yg x diketahui.Kalau betul2 ingin beramal dengan amalan tersebut cari lah guru yang murobbi.

Allah swt befirman : "(Dia adalah Tuhan) Yang Mengetahui yang ghaib ,maka Dia tidak memperlihatkan kepada seorangpun tentang yang ghaib itu." (Jin : 26)


Catatan Popular