PERTUNANGAN


Apa itu pertunangan atau  khitbah?adakah ia suatu ucapan yang disampaikan oleh imam diatas mimbar atau ketika majlis akad nikah?

Tahukah bahawasanya khitbah ialah suatu janji atau tuntutan seseorang muslim untuk berkahwin.Itulah makna disisi ulama feqh.Contohnya khitbah fulan dengan anak fulan,atau menuntut seorang wanita  untuk dijadikan pasangan hidup sebelum berkahwin dalam tempoh yang terdekat.

Adapun apa yang disampaikan oleh imam diatas mimbar atau sebagaimya ia dikenali sebagai khutbah bukannya khitbah.

Ahli ilmu mengatakan bahawa khitbah  disyariatkan kepada  muslim yang ingin berkahwin sesuai dengan firman Allah Taala () [albaqarah :235]



Tiada qaul atau pendapat ulama’  yang mengatakan ia wajib,kerana hukum pertunanangan adalah harus sependapat dengan qaul imam Ghazali rahimahu Allah alaih

Pendapat ini diambil berdasarkan masdar kedua yakni hadis :

Sesungguhnya Nabi s.a.w khitbah Aisyah melalui Abu bakar As-sidiq,maka  berkata  Abu bakar kepada beliau :Aku adalah saudara kamu,jawab nabi s.a.w :Kamu adalah saudaraku didalam Agama Allah(islam) dan kitabnya(al-quran),adapun dia (Aisyah) adalah halal bagiku(bukan mahram dalam persaudaraan).

{Riwayat Bukhari  secara hadis mursal}
Juga didalam hadis sohih nabi s.a.w khitbah dengan Hafsah.
[rujuk kitab soheh Bukhari : 155/9,syarah hadis bernombor  5122.]

Habibi Mustafa nabi s.a.w menggalakkan kepada sesiapa yang ingin bertunang lihatlah kepada bakal tunangnya(makhtubah),Dalam hadis katanya :

Apabila ingin khitbah antara kamu pada mana-mana wanita solehah,sekiranya kamu mampu untuk melihat kepada apa yang menarik kamu kepada perkahwinan,maka lakukanlah.

Apabila seseorang muslim telah bertunang maka saudara muslim yang lain tidak boleh khitbah tunangan orang kerana nabi s.a.w melarang perbuatan itu.


Larangan bertunang:


  •  Bertunang dengan wanita yang dalam tempoh Iddah
  •  Bertunang dengan orang yang murtad dari agama islam
  •  Bertunang dengan wanita yang ditalak 1 atau 2 kerana suaminya masih ada hak untuk rujuk wanita tersebut tanpa mahar dan akad nikah yang baru.
  •  Haram bertunang dengan tunangan orang tetapi jika dia berkahwin akadnya sah tetapi ia perbuatan yang dilarang(makruh)
  • Berselisih pendapat dikalangan ahli ilmu dalam mengharuskan khitbah bagi wanita yang ditalak 3(bainunah kubro).Mazhab Maliki dan Hanabilah membenarkan bagi bab ini.
  • Bersepakat ahli ilmu dalam mengharuskan menanda khitbah dari wanita yang iddah kematian suami bukan iddah talak roj’ie sesuai dengan firman Allah taala pada surah Al-Baqorah ayat : 234 – 235 :-





Daripada Abu Hurairah bahawasanya Nabi s.a.w berkata :  ( لا يخطب الرجل على خطبة أخيه ) tambah lagi iman Bukhari (حتى ينكح أو يترك ) [rujuk Sohih Bukhari :199/9 no 5134]

Terjemahan : Jangan seorang lelaki khitbah pada khitbah saudaranya sehingga dia berkahwin atau diputuskan khitbah.

Dalam riwayat lain nabi S.A.W berkata : Jangan khitbah tunangan saudaranya sehinggalah dia mengizinkan(dia putuskan pertunangan) }

Hikmah larangan ini bagi mengelakkan perasaan bermusuhan dan berdendam.
Jamhur ulama’ (4 mazhab mashur) bersepakat dalam pengharaman khitbah tunangan orang.


Syariat agama islam tidak meletakkan prosedur bagi khitbah  untuk diikuti seperti mahar,akad atau sebagainya.Juga tidak pada iklan atau penyebaran akan status pertunangannya.Tiada sunnah yang tertentu untuk pertunangan.Apa-apa yang diadakan sesetengan kaum muslimin dalam mengiklankan pertunangan dan majlis pertunangan serta pertukaran hadiah adalah bab Adat bukannya syariat agama.

Apabila berakhir atau putusnya pertunangan disebabkan kematian atau tiada kudrat untuk mempertahankan pertunangan seperti wujudnya darurat,peperangan,Negara berlainan yang jauh,halangan ibubapa atau sebagainya maka tidak perlu memulangkan hadiah yang diberi ketika pertunangan yang lepas.

Disisi mazhab Syafieyyah dan Hanabillah berpendapat bahawa diwajibkan memulangkan hadiah samada keputusan pembatalan pertunangan disebelah pihak lelaki atau wanita.Adapun hibbah adalah sebaliknya.(Hibbah dan Hadiah adalah berbeza)
[rujuk kitab mughni,299/295.syarah kabir,277/6]

Mazhab Maliki mutaakkhirin mengharuskan agar memulangkan hadiah pertunangan.Apabila pihak wanita yang membatalkan pertunangan maka pihak lelaki harus meminta balik hadiah pertunangan.Jika pihak lelaki yang memutuskan khitbah maka pihak perempuan pula yang harus meminta hadiah pertunangannya.Adapun Mazhab maliki yang lama(quddami) melarang secara mutlak untuk meminta balik hadiah pertunangan atau hadiah yang lain-lain melainkan hadiah itu daripada ayahnya.{kitab syarah kabir:219/2,syarah soghir 348/2}.


 Iman Hanafi pula mengharuskan minta pulangkan hadiah pertunangan dengan syarat tiada halangan seperti:

1. Hendaklah tiada perbuatan saling bertukar hadiah bagi kedua-dua belah pihak.
2. Hadiah yang diberi tidak berterusan bertambah seperti pokok dan ternakan yang semakin membesar dan membiak.
3. Pemilkian hadiah tidak bertukar kepada orang lain.
4. Penerima hadiah tiada hubungan dengan mahram yang ada hubungan dengan pemberi.
5. Pemberi dan penerima tidak mati.
6.  Hadiah tersebut tidak hancur

[rujuk kitab :Ikhtiar lilta’lil mukhtar 51/3.Zawaj fi syariat Islamiyah,m/s 29]


Cerita tentang pampasan pertunangan memerlukan bahas yang panjang kerana berlaku khilaf yang banyak dikalangan para ulama’.Apa yang dipilih dan ditarjih ialah berpendapat  bahawa “tiada pampasan pertunangan pada semua keadaan hanya keadaan khusus sahaja”.Contoh masalah khusus meminta pampasan seperti  bekas tunang membelanjakan atau menyediakan rumah,kereta  dan sebagainya yang bakal didiami menyebabkan dia miskin atau darurat atau lain-lain.


Apabila putus tunang maka antara kedua-dua pihak berhak meminta kembali pemberian ketika waktu bertunang dahulu umpamanya cincin,rumah ,kereta atau lain-lain.Dengan syarat pemberian itu tabiatnya tidak hancur seperti emas,perak atau lain-lain bukannya seperti makanan,minuman dan manisan (tabiat mudah hancur).





Catatan Popular